Presseskriv/intervjugrunnlag fra Musikkdetektiven

Musikkdetektiven Halvard Bjørkås har ett mål for øret: Han er på leting etter lyder som kan bli til musikk.

- Alle lyder har et potensiale i seg til å bli del av musikk, sider Halvard Bjørkås. Han har lenge jobbet med å lage musikk av lyder og ting som omgir oss. - Det begynte vel med at jeg ble bevisst på den fine rytmen som kom ut av sementblanderen da jeg fortsatt gikk i barnehagen.

Kreative barn
En av hovedmålene med Musikkdetektiven, er å få unger med på tanken om at vi kan lage musikk av alt mulig. - Gjennom dette ønsker jeg å bidra til kreative og oppmerksomme barn. Etter en forestilling med Musikkdetektiven er det visstnok ikke uvanlig at ungene kommer hjem og tømmer både skuffer og skap på leting etter ting som de kan riste på og blåse i.

- Det er spennende å møte ukjente barn og et ukjent rom uten større planer enn å lage musikk av det som finnes der, sier Bjørkås. Hver forestilling blir dermed veldig forskjellig, avhengig av hvilke innspill ungene kommer med.

Nye instrumenter
Halvard Bjørkås har jobbet som musikklærer på Stange vgs i Hedmark i snart ti år, der han blant annet underviser i gitar. Han har drevet med musikk siden mammes bøtter ble til slagverk på stuegulvet, og senere gjennom korps, ten sing og ulike band. Fascinasjonen for forskjellige instrummenter har alltid vært der. Dette tar han med seg som Musikkdetektiv, der hageslanger, grønsaker og verktøy blir nye instrumenter. - Jeg er førstetrompetist i Gardenamusikken, sier Bjørkås og blåser en lang marsj i det som før var familiens hageslange.

Til inspirasjon for voksne
Metodene som Bjørkås bruker er lett for lærere/førskolelærere å adoptere. - Det handler om å ta utgangspunkt i det som finnes her og nå, og bli bevisst på det vi hører. Hvorfor høres f.eks. et klapp på ei dongeribukse anderledes ut enn et klapp på ei joggebukse? Hvorfor blir det lysere tone i hvis man slår på et glass samtidig som man fyller vann i det?

Gjennom denne typen undring, får vi snakket med barna om de grunnleggende parametere i musikken. Samtidig opplever barna at man ikke er avhengig av tradisjonelle instrumenter og noter for å lage musikk. Dette er med på å ufarliggjøre musikkutøvelsen. Tilbakemeldinger fra førskolelærere som har vært tilstede på forestillinger med Musikkdetektiven, er at «her er det mye vi kan ta tak i og gjøre selv».