#Savnerdenlyden 2 - bestefars slipestein, klar for en ny vals.

#Savnerdenlyden 2 - bestefars slipestein, klar for en ny vals.

Alf Prøysen hørte vals når han dro slipesteinen. Vi hadde en sånn hjemme da jeg var liten - tung å dra og enda vanskeligere å stoppe når den først hadde fart.

I fjor sommer fant jeg slipestein bak sjåen. Der lå den etter at tidens tann hadde tatt knekken på stativet den hang på - langt i fra klar til å hjelpe danseglade til å ta seg en svingom.

Read More

#Savnerdenlyden

#Savnerdenlyden

Har du noen lyder som sender deg rett tilbake til barndommen? Lyden av et dataspill eller et TV-program?

Det er ganske fascinerende at en lyd er i stand til å vekke minner fra dypet av hjernen. I dag er siste dag med fasttelefon på kontoret. I morgen er den ringelyden borte.  Jeg fanget den på telefonen, så kan jeg gå tilbake om noen år og mimre - hva jeg gjorde, hvem jeg jobbet med....

Read More

Jeg skal hjem og spille på skje og gaffel!

Jeg skal hjem og spille på skje og gaffel!

De protesterte litt, ungene i Romedal barnehage, på at hårspenner er instrumenter. To minutter senere var vi i hvert fall enige om at det går fint an å spille på hårspenner. Jeg så minst fire jenter med håret fullt av instrumenter....

Barnehagekonsert er en fin måte å avslutte arbeidsuka, og gir mye energi både i små og store kropper. -Hvorfor driver du og roter rundt i søpla? Hvorfor har du med deg tannbørste? Spørsmålene er mange, og svaret er stort sett det samme: - Fordi vi kan lage musikk av det. 

 

Read More

Vi tar det vi har, og lager... Gitar!

Det er sommerferie og godt med tid på hytta. Med bilen full av strandleker og sommerklær, ble det ikke plass til gitaren i år. Vel – da får vi lage en selv. Det er ganske så enkelt, og ungene blir gjerne med.

02 Gitar du trenger.jpg

En god sommerferie inneholder alt du trenger for å lage en gitar: Etter å ha drukket en boks med brus i sola og skiftet snøre på fiskestanga er du klar. Vi tar en tom brusboks og slår et hull i midten av bunnen med en spiker. Så fester vi nylonsnøret til en kort spiker, og trer snøret gjennom boksen fra undersiden. Det kan være litt vanskelig å få snøret ut gjennom drikkehullet i boksen, men det går litt lettere med en tang eller en pinsett.  

Nå er vi klar til å teipe boksen fast til ”halsen” på gitaren. En trelist på om lag en halvmeter fungerer fint som hals. En gren eller pinne kan også gjøre nytten. Vi teiper boksen fast med drikkehullet ned mot halsen. Så strammer vi nylontråden over halsen, og fester den til en spiker på baksiden. Vips så er gitaren ferdig.

For den viderekommende: Vi kan gjøre det litt lettere å spille ved å markere hvor tonene i en skala er. Da tar vi en penn og bruker øret. Start med åpen streng, og spill ”Lisa gikk til skolen” noen ganger. Når du har funnet ut hvor tonene skal være, markerer du med pennen der du trykker ned. Bruk en liten pappbit som plekter.

Du trenger:

  • En tom brusboks
  • To spiker
  • Teip
  • En halvmeter trelist – eller bare en gren
  • Ca. ti minutter 

The Loom band

Huset flyter over av fargede strikker. Det siste årets farsott - Loom bands - minner egentlig mest om reguleringsstrikker. Det verste er imidlertid at de formerer seg raskere enn hybelkaniner.

Etter å ha pirket fram Loom-strikker fra sofaputer, bilseter, oppvaskmaskinen og oppi tastaturet på datamaskinen var jeg klar til å gjøre kort prosess. Forbud mot Loom band nå! Jeg var klar til å møte ungene, fulladet med gode argumenter om hvorfor søpla var neste stopp for deres kjære gummivenner. Akkurat i det jeg skal til å spre budskapet, kommer eldstejenta løpende. - Hør pappa! Dermed var jeg solgt. Loomboksen er superenkel helgemoro for familien, men den kan like gjerne brukes i barnehage og skole.

Slik lager du en Loom-box:

  • Finn fram en rundt 20-30 Loom-strikker. (Hvis du ikke finner noen, så let under sofaputa)
  • Lag en heklet lenke med doble strikker. Dette kan ungene bedre enn oss voksne. Null problem!
  • Finn en litt hard plastboks (f.eks. sjokadeboks). Lag et hull i bunnen på denne.
  • Stikk Loom-lenken gjennom hullet, og tre det gjennom en spiker eller lignende inne i boksen.
Loomband utside.png
Fest Loom-lenken rundt en spiker eller noe lignende på innsiden av boksen.

Fest Loom-lenken rundt en spiker eller noe lignende på innsiden av boksen.

Slik spiller du på Loomboksen: Hold boksen mot øret (vær forsiktig med ørene!), stram strikken, og spill på strikken. Ta tak lenger inn på strikken for å få lysere tone. Loomboksen kan også brukes som tromme: Stram strikken og slipp den mot bunnen av boksen (ikke gjør dette mot øret).

Har du andre ideer til Loom-instrumenter - del de på Musikkdetektivens facebookside, så kan vi kanskje lage et Loom band...

 

 

Hysj... hør!

Ungene sitter samlet ute. En voksen sier de magiske ordene: Hysj... hør!

Det blir helt stille. Ungene sitter med ører på stilk. Så fyker hendene i været, en etter en. - Jeg hørte fugler som synger, en bil som kjørte forbi og en ball som spretter på fotballbanen.

"Hysj... hør!" er en variant av stilleleken. Ungene skal høre etter tre forskjellige lyder. Etter en stund får de fortelle hva de har hørt. Denne leken engasjerer både barnehagebarn og barn i småskolen.

Denne leken kan lett utvides til å bli en god pedagogisk aktivitet:

  • Begrepstrening: Hvilken av lydene er nærmest/lengst unna?
  • Naturfag: Hvorfor hører vi disse fuglene nå (f.eks. på våren)?
  • Samfunnsfag/RLE: Hvorfor ringer kirkeklokkene midt på dagen på en onsdag?
  • Mengdetrening: Hvor mange ___ hører dere? 

Leken kan også brukes inne for å skape konsentrasjon rundt starten av en samlingsstund.

Del denne idéen med barnehageansatte, lærere og andre som kan trenge en lydlek. Hysj... hør!

Skuffene med det rare i

Endelig helg! Så melder spørsmålet seg: Hva skal jeg finne på med ungene i dag?

Ute pisker regnet mot vinduet, og du kjenner at i dag er ikke dagen for å være ute i timevis. -Kom unger, vi går på kjøkkenet. Du åpner skuffa med sleiver, øser og alt annet som ligger hulter til bulter.

- Hør på denne, sier du og drar vispen mot kjøkkenbenken. Kan dere finne en lyd dere liker i skuffa? Ungene prøver ut det du ser. Oi, der har visst minstemann åpnet kjøkkenskapet, og hamrer løs på  en bakebolle med tresleiva. Fin tromme det der. Du setter på ungenes favorittlåt på stereoanlegget og plutselig har dere et band på kjøkkengulvet.

En halvtime senere spiller dere fortsatt, og du har funnet svaret på hva dere skal finne på i dag.

God helg!

Hva hører du nå?

- Ho-ho! Roper jeg i det jeg sniker meg inn døra til barnehagen. Ingen har sett meg. Likevel kommer minstejenta løpende. -Pappa! roper hun og gir meg dagens største klem.

Vi mennesker er egentlig ganske gode til å gjenkjenne lyder. Helt fra vi er nyfødt bruker vi lyder til å orientere oss. -Der hører jeg visst maten/mamma komme. På tide å si ifra: Oæææææh!

Unger elsker gjettekonkurranser. Her er en enkel variant, som engasjerer på samlingsstunden. Du trenger noen tomme rømmebegere. Fyll disse med sukker, ris, mel, knapper eller det du måtte finne. Rist på boksene mens ungene gjetter, eller så kan ungene få riste selv.

Instrumentkoffert.jpg

Ganske raskt hører de forskjell på ris og sukker. Men hvordan høres egentlig lydene ut? Det blir ofte lettere å beskrive hvis vi kan sammenligne to lyder. Prøv med bomull eller dopapir i en boks. Hvorfor lager ikke denne noe lyd?

  • Lydene kan være
    • mørke - lyse
    • sterke - svake
    • korte - lange
    • myke - spisse
    • Eller det du måtte syns passe for å beskrive de

En fin avslutning kan være å bruke de samme begerene til å spille/riste på når dere avslutter samlingsstunden med en sang.